موتور خودرو ها به 6 دسته تقسیم می شوند و هر کدام از انها دارای قابلیت و ویژگی های منحصر به فرد خود
هستند که اکنون به توضیح مختصری از ان می پردازیم و شما را با کارکرد هر کدام از انها و از همه مهمتر در
مورد نحوه تست موتور خودرو آشنا می کنیم و ذهن شما را در مورد تست موتور خودرو باز نموده و با
چگونگی کارکرد آنها آشنا خواهید شد اکنون به تعریفی از موتور می پردازیم :
تعریفی از موتور خودرو :
به دستگاهی گفته می شود که می تواند انرژی حرارتی به دست انده ازسوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی
نکرده و باعث به حرکت درآوردن خودرو شود.دراطراف موتور دستگاه هایی قرار می گیرد که برای کار موتور
بسیار مؤثر بوده است .
انواع موتور خودرو :
1- موتور هایی کاربراتوری :
خودروهای که سیستم سوخت رسانی به صورت کاربراتور را دارا بوده اند ، بنزین سوز کاربراتوری می گویند .
این نوع از خودروها دارای مزیت های زیر هستند:
1- می توانیم انها را بدون داشتن وسایل خاصی تعمیر کنیم .
2- اگر خراب می شدند هزینه کمی بابت تعمیرات انها صرف می کردیم.
3- نسبت به ساخت سیستم انژکتوری هزینه کمتری دارند.
عیب های این سیستم چگونه است :
1- به طبع احتمال خطا در این سیستم ها به نگام تنظیم بیشتر بود .
2- تنظیم سخت سیستم سوخت رسانی .
عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد .
این کارتوسط قسمتی از بدنه کاربراتور گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور
می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد .
در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش
می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم
انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .
2_ موتور انژکتوری :
سوخت توسط به وسیله پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لولههای سوخت رسانی و ریل سوخت وارد
میشود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب میشوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندرها ،
به صورت پودر شده تزریق نموده و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست میآید .
که بر پایه استفاده بهینه از سوخت موجود ، تبدیل سوخت موجود به بهترین درصد حجمی ترکیبی برای استفاده
در خودروها می باشد . مزیت های سیستم انژکتوری :
1-کاهش مصرف سوخت و اندازه گیری دقیق سوخت
2-کارکرد مناسب و تعمیر کمتر
3-و نیاز بسیار کمتر برای تنظیم سیستم سوخت رسانی
عیب های سیستم انژکتوری را نام ببرید:
1-وجود قطعات حساس
2-دقیق و گران قیمت
3-نیاز به تخصص فراوان در هنگام تولید
سیستم نژکتور دارای 3 بخش است :1- واحد ECU یا همان کنترل کننده مرکزی 2-عملگرها 3- سنسور ها
3-موتورهای توربو شارژچطور عمل می کنند:
توربو شارژ ها هوای بیشتری را به داخل محفظه احتراق می فرستند در خقیقف کمپرسوری است که با افزایش
توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو ، موجب احتراق بهتر سوخت و در نتیجه باعث افزایش قدرت موتورمیشود .
4- موتور دیزلی و توربو دیزلی :
خودروهایی که از سوخت هایی چون دیزل و سوخت ارگانیک بیودیزل استفاده می نمایند ، خودرو دیزل گویند .
اینگونه خودروها ، به دلیل نداشتن سیستم جرقه زنی و نیاز به هوای بیشتر ، اکثرا دارای سیستم توربو شارژر
نیز بوده و گاهی اوقات اینگونه خودروها را با نام توربو دیزل نیز می شناسند .
5- موتورهای گاز سوز و دوگانه سوز :
موتور آن ها برای استفاده 2 نوع سوخت طراحی شده است ، به عنوان مثال خودرویی که قابلیت استفاده از
بنزین و گاز را یکجا داشته باشد ، دوگانه سوز گویند .
سیستم سوخت رسانی این خودروها ، با سیستم سوخت رسانی اول آن ها یکسان بوده و تنها با استفاده از
تغییراتی جزئی و یا تعویض نمودن برخی از قطعات سیستم سوخت رسانی با نوعی که برای هر دو نوع سوخت
، طراحی شده است ، در اینگونه از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد .
مزایای این سیستم ها :
1. آلودگی هنها خیلی کمتر می باشد .
2. سوخت انها هزینه کمتری دارد.
معایب این نوع از موتورها :
1. نسبت به دیگر موتور ها هزینه تعمیرات بالایی دارند
2. دوره ای باید تعمیرات شوند.
6-موتور خودروهای هیبریدی :
برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده میکند . در بیشتر موارد از این نام در اشاره به
خودرو برقی دوگانه استفاده میشود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی و در کنار یک یا چند
موتور الکتریکی قرار دارد و به خودرو این قابلیت را می دهد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در
کنار یکدیگر استفاده کند .
روش تست کردن موتورها ی الکتریکی و موتورخودروچگونه است :
تمام این موتور ها برای به درستی کار کردن نیاز به این دارند که مورد ارزیابی و تست قرار بگیرند ت از صحت
کارکرد انها اطمینان حاصل شود و در هر خودرو ای که هستند بتوانیم از انها به درستی بهره ببریم اگر در مورد
ساخت و کار موتور شناخت کافی داشته باشیم به راحتی می توانیم با استفاده از دستگاه های تست خودرو
و تست موتور الکتریکی میزان درست کار کردن انها را مورد ارزیابی قرا دهیم و بدون شک بهترین موتور خواهد
بود و کیفیتی عالیو مطلوب را خواهد داشت و در نهایت رضایت مشتری که مهمتریم شرط است را در پی خواهد
داشت. دستگاه های تست شرکت سازه الکترومکانیک نواور به راحتی هر گونه تستی را انجام داده و صحت
عملکرد ان را مورد ارزیابی قرار می دهند .در مورد تست موتور خودرو و قرار گرفتن بر روی تجهیزات ساخته شده
به منظور تست خودرو و انجام عملیات ارزیابی به راحتی موتور خودرو مورد ازمایش قررا گرفته و سنجیده
می شود.
دستگاه ها ی تست موتور الکتریکی و یا الکتروموتور ها در سایز و شکل مختلف شرکت سازه الکترومکانیک
نواور قادرند همه نوع سایز موتور الکترکی را نیز مورد ارزیابی قرار دهند در تست موتور الکتریکی و موتور خودرو نحوه عملکرد آها را مورد بررسی قرار
داده و به سازنده اطمینان دهند که از نطر کارایی چه نوع موتوری را تولید می کنند .دستگاه های تست موتور
الکتریکی و موتور خودرو و رک کنترل به 2 صورت دستی و کامپیوتری و به همراه دینامومتر ها از نوع ادی کارنت عمل تست موتور
های الکتریکی را به گونه ای انجام می دهد ک تمام پارامترهای موتور سنجیده می شود.